Wszystko o wizualizacjach i grafice 3D

Zrozumieć grafika
przewodnik po terminologii wizualizacji 3D

wieżowiec na tle nieba

Podczas pracy nad projektem wizualizacji zarówno osoba zlecająca, jak również wykonawca muszą się doskonale rozumieć. Dzięki temu realizacja przebiegnie sprawnie, a strony będą miały pewność, że doskonale rozumieją się nawzajem. Sprawna komunikacja to gwarancja efektywnej współpracy, dlatego przedstawiamy przewodnik po terminologii wizualizacji 3D, zawierający pojęcia, z którymi możecie się spotkać podejmując współpracę z projektantem 3D.

W Double Prism dbamy o to, aby komunikacja z klientami była skuteczna i efektywna. W tym celu każdorazowo wyjaśniamy znaczenie branżowej terminologii przy pomocy innych słów. Czasem jednak projekt wymaga natychmiastowego działania, a wyjaśnianie pojęć może jednak zająć zbyt dużo czasu i spowolnić postępy pracy. Szanujemy czas naszych klientów, dlatego przygotowaliśmy słowniczek pojęć branżowych, aby każdy mógł zrozumieć projektanta 3D.

Poniższa lista może również stanowić pomoc dla projektantów 3D. Zdajemy sobie sprawę z tego, że czasem nie jest łatwo krótko wyjaśnić jakie działanie kryje się pod konkretnym terminem. Mamy nadzieję, że spisana przez nas terminologia wizualizacji 3D okaże się pomocna.

1. Wizualizacja 3D

Pierwszym punktem na naszej liście jest wizualizacja 3D. Tym terminem określamy proces przekształcania modeli 3D i scen w fotorealistyczne grafiki 2D (zdjecia), które ostatecznie otrzymuje klient. Wizualizacje 3D pozwalają zaprezentować ostateczne wyniki projektów architektonicznych, wnętrz oraz produktów, które jeszcze nie powstały w świecie rzeczywistym.

Promocyjna wizualizacja 3D nowoczesnego, metalowego kwietnika wraz z aranżacją

2. Rendering / render

Renderowanie to automatyczny proces generowania fotorealistycznego obrazu za pomocą programów komputerowych. Jest jednym z ostatnich, ale również jednym z ważniejszych etapów powstawania wizualizacji. Wyświetlany efekt również można nazwać renderowaniem. Innymi słowy renderowanie można porównać do wywoływania zdjęcia.

Proces renderowania pomimo, iż odbywa się bez ingerencji projektanta jest bardzo czasochłonny i skomplikowany. W trakcie renderingu program wylicza cienie, sposób załamania światła, mgłę, atmosferę i wszystkie inne czynniki wpływające na ostateczny efekt wizualizacji.

3. Modelowanie 3D

Modelowanie 3D oznacza proces tworzenia trójwymiarowego modelu obiektu w przestrzeni cyfrowej za pomocą specjalnego oprogramowania. Doświadczeni artyści 3D mogą tworzyć modele 3D zarówno rzeczywistych, jak i fikcyjnych obiektów.

4. Architektoniczny model 3D

Architektoniczny model 3D jest wynikiem wyżej wspomnianego procesu modelowania 3D. Jest to trójwymiarowe przedstawienie przyszłego obiektu architektonicznego. Architekci używają modeli 3D podczas prezentowania swoich projektów potencjalnym klientom lub inwestorom, na targach branżowych, jak również na swoich stronach internetowych. Model 3D może być wyświetlany jako obrazy 2D utworzony za pomocą renderowania 3D, jako symulacja na komputerze lub może być wydrukowany w 3D jako fizyczny prototyp.

5. Animacja 3D

Animacja 3D jest filmem fotograficznym, który pokazuje przyszły projekt w ruchu. Aby utworzyć wideo 3D, najpierw trzeba wykonać dziesiątki (a nawet setki bądź tysiące!) nieruchomych renderów 3D. Następnie obrazy te są łączone w określonej kolejności, aby stworzyć wrażenie, iż obiekty poruszają się.

6. Poziom detalizacji

W terminologii wizualizacji 3D poziom szczegółowości (LOD) to technika, która oznacza, że ​​obiekty 3D znajdujące się bliżej kamery wirtualnej są renderowane bardziej szczegółowo niż te znajdujące się daleko od niej. Ta metoda służy do optymalizacji procesu wizualizacji 3D poprzez zmniejszenie obciążenia związanego z renderowaniem. Dzięki zastosowaniu tej metody możemy skrócić czas renderingu, a tym samym szybciej zrealizować zlecenie.

7. Oświetlenie

Oświetlenie przy tworzeniu wizualizacji odgrywa niezwykle ważną rolę. Może wzbogacić lub całkowicie zepsuć rendering. Od odpowiednio dobranego oświetlenia zależy fotorealistyczny wygląd grafiki komputerowej. Wpływa także na atmosferę sceny. Nowoczesne oprogramowanie 3D pozwala na dokładne ustawienie dowolnego rodzaju oświetlenia. Na przykład dobrze znane oprogramowanie Blender 3D, z którego najczęściej korzystamy oferuje aż 5 podstawowych rodzajów oświetlenia.

8. Modelowanie Low – poly

Aby wytłumaczyć ten ważny termin z naszego przewodnika, najpierw musimy przedstawić, z czego wykonane są modele 3D. Każdy z nich składa się z wielokątów – małych trójkątnych powierzchni z 3 punktami. Te małe „bloki konstrukcyjne” tworzą siatki wielokątów, które określają kształt obiektu 3D. Modelowanie Low Poly tworzy obiekty 3D z siatką składającą się ze stosunkowo niewielkiej liczby tych wielokątów.

wizualizacja lasu wykonana w  stylu low - poly
Przykładowa wizualizacja 3D wykonana w systemie Low – poly

9. Modelowanie High – poly

Odpowiednio modelowanie high-poly oznacza tworzenie modeli 3D, których siatka posiada znaczną ilość wielokątów. Ta metoda pozwala na przedstawienie obiektu z dużo większą precyzją i z wyższym poziomem detalizacji. Modelowanie w wysokiej rozdzielczości wymaga znacznie więcej czasu niż w niskiej rozdzielczości, ale zapewnia bardziej realistyczne i szczegółowe obrazy.

10. Materiał

Istotnym aspektem wizualizacji 3D jest symulacja różnych rzeczywistych materiałów na powierzchniach obiektów. Posiadanie szerokiej kolekcji materiałów jest niezbędne dla każdego artysty 3D do tworzenia zdjęć fotorealistycznych. Artyści sami tworzą materiały, a także korzystają z bibliotek internetowych w celu znalezienia odpowiednich opcji.

11. Fotorealizm

Fotorealizm definiuje się jako rodzaj sztuki, w której artysta odtwarza rzeczywisty obraz za pomocą technik komputerowych, w taki sposób, że wygląda jakby został po prostu uwieczniony na zdjęciu. W terminologii renderowania architektonicznego termin ten jest jednak używany do scharakteryzowania zdjęć przyszłych projektów, które wyglądają tak realistycznie, że nie można ich odróżnić od prawdziwych fotografii. Aby opanować sztukę fotorealizmu, artyści 3D muszą ciężko pracować i zdobyć wieloletnie doświadczenie.

12. Tekstury

W terminologii wizualizacji 3D tekstura jest grafiką rastrową nakładaną na powierzchnię trójwymiarowego obiektu. Tekstury są potrzebne do symulacji kolorów i wypukłości na modelu 3D.

przykładowa tekstura

13. Styl renderowania

Obrazy 3D można tworzyć w różnych stylach. Istnieją akwarele i inne stylizowane wizualizacje, a także półrealistyczne i fotorealistyczne. Jeśli obraz wymaga rzeczywistego wyglądu, najlepszym rozwiązaniem jest styl fotorealistyczny.

14. Refleksy

W renderowaniu 3D osiągnięcie fotorealizmu wymaga pokazania odbić na szkle i innych powierzchniach odbijających światło. Aby to zrobić, artyści 3D używają techniki ray tracingu. Istnieją różne rodzaje odbić w renderowaniu 3D, takie jak błyszczący, rozmyty, polerowany i metaliczny.

15. Rzeźbienie 3D

W prawdziwym świecie artyści kształtują rzeźby przy użyciu materiałów takich jak glina lub kamień. W środowisku cyfrowym artysta 3D może zrobić to samo za pomocą oprogramowania do rzeźbienia 3D. Za pomocą specjalnych programów, takich jak ZBrush, można rozbierać, łączyć, wygładzać obiekty 3D w celu tworzenia skomplikowanych form i organicznych krzywych.

16. Miękkie i twarde cienie

Istnieją dwa rodzaje cieni używanych w renderowaniu 3D – twarde i miękkie. Twarde cienie są bardzo wyraźne i mają ostre krawędzie, podczas gdy miękkie nie są tak głębokie i mają rozmyte krawędzie. Twarde cienie są wytwarzane przez małe źródła światła i bezpośrednie światło, a miękkie cienie są typowe dla oświetlenia pośredniego i jego stosunkowo dużych źródeł. Mistrzowskie wykorzystanie miękkich cieni jest kluczowe dla osiągnięcia efektu fotorealistycznego.

Wizualizacja 3D sali weselnej przedstawiająca wnętrze sali z nakrytym stołem
Przykładowe zastosowanie miękkich cieni

17. Modelowanie szkieletowe 3D

Model szkieletowy 3D to innymi słowy przedstawienie samego “szkieletu” obiektu. Modelowanie szkieletowe 3D pomaga przedstawić podstawową strukturę projektową obiektów i zrozumieć ich wymiary.

18. Wizualizacja wnętrz

Renderowanie wnętrz to wizualizacje 3D, które pokazują przyszły budynek od wewnątrz. Takie zdjęcia pokazują układ, a także zastosowane rozwiązania projektowe, między innymi: ogólny styl, wybrane materiały, meble i elementy dekoracyjne. Dzięki wizualizacjom wnętrz 3D, odbiorcy mogą ocenić zarówno funkcjonalność, jak i estetykę przestrzeni.

19. Wizualizacja zewnętrzna

W profesjonalnej terminologii artystów 3D rendering zewnętrzny oznacza grafikę pokazującą obiekt z zewnątrz. Za pomocą takiej wizualizacji 3D odbiorca może dokładnie przeanalizować projekt zewnętrzny budynku – jego elewację, dach, ściany, wejście. Co więcej, rendering zewnętrzny pozwala zobaczyć także otoczenie, w jakim będzie znajdować się nieruchomość.

20. 3D flythrough/ 3D walkthrough

Powyższe nazwy oznaczają dwa rodzaje animacji architektonicznej 3D. Główną różnicą między nimi jest punkt widzenia, z którego pokazywane są przestrzenie. Animacja 3D walkthrough przedstawia projekt z perspektywy człowieka, natomiast animacja 3D flythrough prezentuje scenę z lotu ptaka. Animacja z poziomu człowieka to świetny wybór do prezentacji wnętrz. Wideo przelotowe sprawdzi się natomiast przy prezentacji nieruchomości z zewnątrz wraz z całym otoczeniem.

21. Rzut piętra

W terminologii wizualizacji 3D plan (rzut 3D) jest obrazem przedstawiającym układ budynku w przekroju z lotu ptaka. Rzut 3D obejmuje meble, dekoracje i inne elementy wystroju wnętrz. Ten rodzaj wizualizacji 3D doskonale nadaje się w szczególności do przedstawiania rozkładu pokoi w domu lub mieszkaniu.

Przekrój 3D mieszkania - wizualizacja pomieszczeń
Rzut 3D

22. Panoramy 360

Panorama 360 ° pozwala odbiorcom prezentacji architektonicznej 3D zbadać duży obszar we wszystkich kierunkach. Pomaga to w pełni zrozumieć projekt.

23. Spacery wirtualne

Wirtualny spacer 3D jest jednym z najbardziej fascynujących rodzajów materiałów prezentacyjnych na naszej liście terminologii. Jest to interaktywna prezentacja, która pokazuje wszystkie elementy przestrzeni pod dowolnym kątem, dzięki czemu odbiory mają wrażenie, jakby sami przechadzali się po prezentowanej nieruchomości. Podczas spaceru 3D widzowie mogą użyć myszy lub touchpada, aby wybrać kierunek i przejść do dowolnej części domu, którą chcą zwiedzić. Spacery 3D umożliwiają także powiększanie obiektów, aby przyjrzeć się z bliska każdemu ich elementowi.

24. Post – produkcja

W terminologii wizualizacji 3D postprodukcja jest etapem, w którym końcowy efekt jest dopracowywany do perfekcji. W tym celu artyści 3D używają specjalnego oprogramowania. Na etapie postprodukcji możliwe jest korygowanie kolorów, odcieni, nasycenia, blasków, stosowanie specjalnych efektów wizualnych, dodawanie postaci ludzi, zwierząt, samochodów i innych.

25. Wysoka rozdzielczość / niska rozdzielczość

W renderowaniu 3D rozdzielczość obrazów ma kluczowe znaczenie. Mogą być wysokiej lub niskiej rozdzielczości. Obrazy o wysokiej rozdzielczości mają więcej pikseli na cal niż te o niskiej rozdzielczości. Obrazy o wartości poniżej 300 PPI są uważane za grafiki o niskiej rozdzielczości. W przypadku prezentacji projektu budynku, wysoką rozdzielczość odgrywa istotną rolę, ponieważ pozwala wyraźnie zobaczyć wszystkie elementy budynku, jak również otoczenia.

Terminologia wizualizacji 3D bez tajemnic

Mamy nadzieję, że ten krótki, ale obszerny przewodnik po terminologii wizualizacji 3D będzie przydatny dla osób, które planują podjąć współpracę z projektantem 3D, jak również dla samych grafików 3D. Ciekawi jesteśmy, czy spotkaliście się na swojej drodze zawodowej z sytuacją, w której trudno było Wam wytłumaczyć klientowi znaczenie oczywistego dla Was pojęcia. 🙂

Zapraszamy również na naszą sekcję najczęstszych pytań i odpowiedzi, na której znajdują się nie tylko te dotyczące terminologii, ale także odpowiadające na różne wątpliwości w zakresie współpracy i realizacji wizualizacji 3D.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.*